افزایش تورم در بخش مسکن
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، مدت‌ هاست قیمت مسکن از تعادل عرضه و تقاضا خارج شده است؛ بدین معنا که تقاضای مصرفی به شدت سرکوب شده و بسیار کم در بازار دیده می شود. قیمت مسکن در تهران به حدود ۱۴ میلیون تومان در هر متر  مربع  رسیده و اگر میانگین درآمد خانوارهای متوسط را  ۴ تا ۵ میلیون تومان در ماه فرض کنیم، ده ‌ها سال طول می‌کشد تا یک خانواده بتواند خانه میان‌ متراژ در یک مکان متوسط در تهران خریداری کند؛ بنابراین متقاضیانی که هم ‌اکنون به بخش مسکن مراجعه می کنند، ناشی از سرمایه‌ گذاری می باشد. 

با این وضعیت بدترین کار نگه داشتن پول نقد است. ممکن است بعد از افت بازار سرمایه، ‌بخشی از منابع به بازار مسکن حرکت کند ولی به معنای تقاضای مصرفی و رشد قیمت نخواهد بود.  کارشناسان بر این امر معتقد هستند که نهایت افزایش قیمت مسکن برای سال ۱۳۹۹ معادل نرخ تورم عمومی است. گفته می‌شود نقدینگی در تابستان سال ۹۸ از رقم  ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده و رشد آن حدود ۲۷ درصد بوده است.  تورم سالانه نیز در دی ماه حدود ۳۸ درصد بوده، البته تورم نقطه به نقطه ۲۶ درصد گزارش شده است. 

رشد سالیانه مسکن در تهران نیز به ۴۰ درصد رسیده که این ارقام نشان می‌دهد با وجود نوسانات ماهانه، تورم نقطه به نقطه مسکن ۱۴ درصد بالاتر از تورم نقطه به نقطه عمومی است. نکته قابل  توجه دیگر این‌ است که در ماه گذشته نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ۱.۵ درصد کاهش یافته اما شاهد دو افزایش  ۸.۵ و ۲.۱ درصدی تورم مسکن در تهران به ترتیب در ماه‌های آذر و دی بوده‌ ایم. به نظر می ‌رسد بازار مسکن که به طور کلی در سال ۱۳۹۸ با رکود مواجه بوده و معاملات در ۱۰ ماهه نخست حدود ۴۳ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته است، با رکود تورمی مقابله می‌کند. هرچند در دو ماه اخیر تعداد معاملات بیش از ۱۰۰ درصد بالا رفته که عمده کارشناسان معتقدند تنها علت این اتفاق می‌تواند تغییر قیمت بنزین، معاملات شب عید و خریدهای سرمایه‌گذاری به قصد حفظ ارزش پول باشد.





:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: